Ga naar de inhoud

Fijn wonen is belangrijk voor iedereen. Daarom kunt u uw huis naar uw eigen wensen aanpassen (zie Zelf klussen). Ook kunt u een woningverbetering aanvragen.

Wat is een woningverbetering?

Een woningverbetering is een verandering of toevoeging aan uw huis. Bijvoorbeeld het plaatsen van een dakkapel of afdak, of het toevoegen van een extra toilet of badkamer. U kunt ook energiebesparende maatregelen aanvragen, zoals extra isolatie of zonnepanelen. Wilt u een woningverbetering aanvragen? Vul dan het aanvraagformulier in op Mijn woCom.

Liever persoonlijk advies?

Neem dan contact op met onze opzichters via telefoonnummer (0493) 49 76 66.

Voorwaarden

Energiebesparende maatregelen worden alleen uitgevoerd als dat technisch kan. Er zijn een paar voorwaarden:

Zonnepanelen
U kunt zonnepanelen krijgen als er de komende 5 jaar geen onderhoud aan het dak is gepland. Dit is alleen mogelijk voor woningen met een tuin. Bij appartementen moeten alle bewoners het samen aanvragen. 100% van de bewoners moet meedoen.

Dak na-isolatie binnenzijde
Dit kan alleen als de woning ouder is dan 1988. Ook mag er geen dakrenovatie binnen 5 jaar gepland staan en er mag geen asbest in het dak zitten.

Spouwmuur na-isolatie
Dit kan alleen voor woningen die ouder zijn dan 1974. WoCom doet geen onderhoud aan isolatie bij individuele aanvragen. Wel tijdens planmatig onderhoud.

Vloer na-isolatie
Dit kan als er een kruipruimte onder de vloer is.

Glasverbetering
Alleen enkel glas kan worden verbeterd. Dit kan alleen als er geen vervanging van de kozijnen binnen 3 jaar is gepland.
Na de vervanging is de huurder zelf verantwoordelijk om het binnenschilderwerk weer te herstellen.

Langere wachttijd

Door de grote vraag naar zonnepanelen kunnen we niet binnen 2 weken reageren op uw aanvraag. We vragen hiervoor uw begrip.

Na uw aanvraag bekijken we of u aan de voorwaarden voldoet.

We doen er alles aan om uw woning in een optimale conditie te houden. Elk jaar worden er veel onderhoudswerkzaamheden ingepland. Als wij bij uw woning werkzaamheden willen uitvoeren, informeren wij u op tijd. U ontvangt altijd een brief van ons of van de aannemer hoe en wanneer het werk uitgevoerd wordt.

Voor een aantal klussen heeft u toestemming nodig van woCom. Bijvoorbeeld voor een verandering aan de buitenzijde van de woning. Of als er extra kosten nodig zijn om de verandering in de toekomst weer terug te draaien. In onze ZAV-checklist hebben we alvast voor u aangegeven waarvoor uw wel of geen toestemming nodig heeft.

Afhankelijk van de soort ZAV ontvangt u een brief met goedkeuring of neemt een medewerker contact met u op. Zodra u goedkeuring heeft ontvangen, kunt u aan de slag.

Meer informatie leest u in de folder Zelf uw woning aanpassen.

Een energiebesparende maatregel wordt alleen uitgevoerd als dat technisch mogelijk is. De volgende voorwaarden zijn van toepassing:

  • Zonnepanelen: Er is binnen 5 jaar geen onderhoud gepland aan het dak. Alleen mogelijk bij grondgebonden woningen.
    Appartementen: alleen op initiatief van bewoners en 100% deelname complex.
  • Dak na-isolatie binnenzijde: Alleen indien de woning ouder is dan bouwjaar 1988. Alleen daar waar er geen dakrenovatie binnen 5 jaar gepland staat en geen asbest dakbeschot aanwezig is.
  • Spouw na-isolatie: Alleen woningen die ouder zijn dan bouwjaar 1974. Onderhoud aan isolatie verzorgt woCom bij planmatig onderhoud niet op individuele basis.
  • Vloer na-isolatie: Indien kruipruimte aanwezig is.
  • Glasverbetering: Alleen enkel glas wordt verbeterd. Alleen als er geen kozijnvervanging gepland staat binnen 3 jaar.
  • Glasverbetering: Het herstellen van het binnenschilderwerk na de glasvervanging is voor rekening van de huurder.

Door tijdig uw keuken, badkamer en toilet op te knappen of te vervangen, houden we uw woning in topconditie. In plaats van dat wij bepalen wanneer dat gebeurt, kunt u zelf aangeven of en wanneer u iets door ons wilt laten vernieuwen. Want u weet zelf natuurlijk het beste of er iets in uw woning moet gebeuren. Dat noemen wij ‘vraaggestuurd binnenonderhoud’.

Heeft u interesse in het afkoppelen van uw hemelwater, ofwel uw regenpijp? Een goed idee, want het regenwater loopt dan van het dak door een verlengde regenpijp gecontroleerd de grond in en komt niet meer in het riool terecht. Dat voorkomt overbelasting van het riool bij heftige regenval. Het vult bovendien een lage grondwaterstand aan en helpt zo bij droogte.

Toestemming van uw gemeente, dan ook van woCom
Afkoppelen van hemelwater wordt per gemeente geregeld. Heeft u toestemming van uw gemeente om uw hemelwater af te koppelen. Dan heeft u van woCom ook automatisch toestemming. U hoeft dit niet bij ons aan te vragen.

TIP! Zorg voor een geschikte tuin
Koppelt u uw hemelwater af van het riool? Zorg dan dat uw tuin geschikt is. Zodat het water bij regenval bijvoorbeeld in uw border komt – en daar eerst uw planten van water voorziet – en in de bodem verdwijnt.

Hieronder leest u wat de regels voor uw gemeente zijn

Gemeente Asten
Klik hier voor informatie / subsidie aanvragen bij de gemeente.

Gemeente Cranendonck
Informatie over een gevelscan, gratis groen en afkoppelsubsidie.
De subsidie is op dit moment nog niet van toepassing op huurwoningen.

Klik hier om naar de gemeentepagina te gaan met nog meer tips en mogelijkheden.

Gemeente Heeze-Leende
Afkoppelen is maatwerk. Daarom zet de gemeente een afkoppelcoach in om u (gratis) advies te geven over het afkoppelen van hemelwater.

Bekijk de informatieborchure van de gemeente.

Klik hier om naar de gemeentepagina te gaan.

Gemeente Helmond
Meer informatie over de Regentonnenactie

Gemeente Someren
Klik hier voor informatie / subsidie aanvragen bij de gemeente.

Tips om uw omgeving klimaatbestendiger te maken: onweerstaanbaar Someren.