Ga naar de inhoud

Fijn wonen is voor iedereen belangrijk. U krijgt daarom van ons ruimte om van uw huis een thuis te maken en deze naar uw eigen wensen aan te passen. Ook kunt u een woningverbetering aanvragen.

Wat is een woningverbetering?

Een woningverbetering is een toevoeging of verandering aan het huis. Bijvoorbeeld het plaatsen van een dakkapel of afdak. Een extra toilet of bad. Maar ook het aanbrengen van energiebesparende maatregelen zoals extra isoleren of zonnepanelen plaatsen. Wilt u een aanvraag doen voor een woningverbetering? Op Mijn woCom kunt u hiervoor een aanvraagformulier invullen.

Liever persoonlijk advies?

Neem dan contact op met onze opzichters en bel (0493) 49 76 66.

Voorwaarden

Een energiebesparende maatregel wordt alleen uitgevoerd als dat technisch mogelijk is. De volgende voorwaarden zijn van toepassing:

  • Zonnepanelen: Er is binnen 5 jaar geen onderhoud gepland aan het dak. Alleen mogelijk bij grondgebonden woningen.
    Appartementen: alleen op initiatief van bewoners en 100% deelname complex.
  • Dak na-isolatie binnenzijde: Alleen indien de woning ouder is dan bouwjaar 1988. Alleen daar waar er geen dakrenovatie binnen 5 jaar gepland staat en geen asbest dakbeschot aanwezig is.
  • Spouwmuur na-isolatie: Alleen woningen die ouder zijn dan bouwjaar 1974. Onderhoud aan isolatie verzorgt woCom bij planmatig onderhoud niet op individuele basis.
  • Vloer na-isolatie: Indien kruipruimte aanwezig is.
  • Glasverbetering: Alleen enkel glas wordt verbeterd. Alleen als er geen kozijnvervanging gepland staat binnen 3 jaar.
  • Glasverbetering: Het herstellen van het binnenschilderwerk na de glasvervanging is voor rekening van de huurder.

Let op: vanwege het grote aantal aanvragen kunnen we momenteel niet binnen 2 weken reageren. We vragen hiervoor uw begrip.


Na het indienen van uw aanvraag wordt deze beoordeeld op basis van de geldende voorwaarden.

We doen er alles aan om uw woning in een optimale conditie te houden. Elk jaar worden er veel onderhoudswerkzaamheden ingepland. Als wij bij uw woning werkzaamheden willen uitvoeren, informeren wij u op tijd. U ontvangt altijd een brief van ons of van de aannemer hoe en wanneer het werk uitgevoerd wordt.

Voor een aantal klussen heeft u toestemming nodig van woCom. Bijvoorbeeld voor een verandering aan de buitenzijde van de woning. Of als er extra kosten nodig zijn om de verandering in de toekomst weer terug te draaien. In onze ZAV-checklist hebben we alvast voor u aangegeven waarvoor uw wel of geen toestemming nodig heeft.

Afhankelijk van de soort ZAV ontvangt u een brief met goedkeuring of neemt een medewerker contact met u op. Zodra u goedkeuring heeft ontvangen, kunt u aan de slag.

Meer informatie leest u in de folder Zelf uw woning aanpassen.

Een energiebesparende maatregel wordt alleen uitgevoerd als dat technisch mogelijk is. De volgende voorwaarden zijn van toepassing:

  • Zonnepanelen: Er is binnen 5 jaar geen onderhoud gepland aan het dak. Alleen mogelijk bij grondgebonden woningen.
    Appartementen: alleen op initiatief van bewoners en 100% deelname complex.
  • Dak na-isolatie binnenzijde: Alleen indien de woning ouder is dan bouwjaar 1988. Alleen daar waar er geen dakrenovatie binnen 5 jaar gepland staat en geen asbest dakbeschot aanwezig is.
  • Spouw na-isolatie: Alleen woningen die ouder zijn dan bouwjaar 1974. Onderhoud aan isolatie verzorgt woCom bij planmatig onderhoud niet op individuele basis.
  • Vloer na-isolatie: Indien kruipruimte aanwezig is.
  • Glasverbetering: Alleen enkel glas wordt verbeterd. Alleen als er geen kozijnvervanging gepland staat binnen 3 jaar.
  • Glasverbetering: Het herstellen van het binnenschilderwerk na de glasvervanging is voor rekening van de huurder.

Door tijdig uw keuken, badkamer en toilet op te knappen of te vervangen, houden we uw woning in topconditie. In plaats van dat wij bepalen wanneer dat gebeurt, kunt u zelf aangeven of en wanneer u iets door ons wilt laten vernieuwen. Want u weet zelf natuurlijk het beste of er iets in uw woning moet gebeuren. Dat noemen wij ‘vraaggestuurd binnenonderhoud’.

Heeft u interesse in het afkoppelen van uw hemelwater, ofwel uw regenpijp? Een goed idee, want het regenwater loopt dan van het dak door een verlengde regenpijp gecontroleerd de grond in en komt niet meer in het riool terecht. Dat voorkomt overbelasting van het riool bij heftige regenval. Het vult bovendien een lage grondwaterstand aan en helpt zo bij droogte.

Toestemming van uw gemeente, dan ook van woCom
Afkoppelen van hemelwater wordt per gemeente geregeld. Heeft u toestemming van uw gemeente om uw hemelwater af te koppelen. Dan heeft u van woCom ook automatisch toestemming. U hoeft dit niet bij ons aan te vragen.

TIP! Zorg voor een geschikte tuin
Koppelt u uw hemelwater af van het riool? Zorg dan dat uw tuin geschikt is. Zodat het water bij regenval bijvoorbeeld in uw border komt – en daar eerst uw planten van water voorziet – en in de bodem verdwijnt.

Hieronder leest u wat de regels voor uw gemeente zijn

Gemeente Asten
Klik hier voor informatie / subsidie aanvragen bij de gemeente.

Gemeente Cranendonck
Informatie over een gevelscan, gratis groen en afkoppelsubsidie.
De subsidie is op dit moment nog niet van toepassing op huurwoningen.

Klik hier om naar de gemeentepagina te gaan met nog meer tips en mogelijkheden.

Gemeente Heeze-Leende
Afkoppelen is maatwerk. Daarom zet de gemeente een afkoppelcoach in om u (gratis) advies te geven over het afkoppelen van hemelwater.

Bekijk de informatieborchure van de gemeente.

Klik hier om naar de gemeentepagina te gaan.

Gemeente Helmond
Meer informatie over de Regentonnenactie

Gemeente Someren
Klik hier voor informatie / subsidie aanvragen bij de gemeente.

Tips om uw omgeving klimaatbestendiger te maken: onweerstaanbaar Someren.