Vroegsignalering: hulp bij geldproblemen
"Ik help mensen om zelf hun geldproblemen op te lossen"
Hulp bij geldproblemen
Heeft u moeite met het betalen van de huur? Hoe eerder er hulp komt, hoe beter. Bij woCom helpen we u op tijd om grotere problemen te voorkomen. Als u 1 maand achterloopt met de huur en geen contact met ons opneemt, melden wij dit bij uw gemeente. Een preventiemedewerker neemt daarna contact met u op om te kijken of u hulp nodig heeft.
De preventiemedewerker komt niet om geld te halen, maar om u te helpen uw geldzaken op orde te krijgen. In alle gemeenten waar woCom actief is, kunt u hulp krijgen.
Waarom mensen hun huur niet kunnen betalen
De huurders bij wie de preventiemedewerker op bezoek gaat, kunnen om verschillende redenen de huur niet betalen. "Bijvoorbeeld door een scheiding, het verlies van werk, of omdat ze geen overzicht hebben over hun uitgaven", vertelt de preventiemedewerker. "Sommige mensen leven al langer met weinig geld en hebben geen buffer. Als er dan iets onverwachts gebeurt, worden de zorgen alleen maar groter."
Er is bijna altijd een oplossing
De preventiemedewerker kijkt samen met u naar een oplossing. Soms verwijst ze u door naar een budgetcoach of de voedselbank. Ze kan ook contact opnemen met het UWV of u wijzen op belastingteruggave. Maar u moet zelf ook stappen zetten om uw situatie te verbeteren. De boodschap is duidelijk: wacht niet te lang en vraag op tijd hulp. Neem contact op met woCom of de preventiemedewerker in uw gemeente: "Mail ons en zet uw telefoonnummer erbij, dan belt de preventiemedewerker wij u terug."
Vragen over uw financiën of verandert uw inkomen?
Heeft u vragen over uw geldzaken of gaat uw inkomen veranderen? Neem dan contact op met woCom of een preventiemedewerker in uw gemeente:
- Heeze-Leende en Cranendonck: vroegsignalering@A2samenwerking.nl
- Helmond: vroegsignalering@helmond.nl
- Laarbeek: nathalie.ansems@levgroep.nl en els.weenink@levgroep.nl
- Asten en Someren: hulpbijschulden@oniswelzijn.nl
Kunt u door omstandigheden de huur niet op tijd betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met een van onze incassomedewerkers. Misschien kunnen we een betalingsregeling treffen. Daarvoor brengen we geen kosten in rekening.
De makkelijkste manier om uw huur te betalen is via automatische incasso. Elke 1e dag van de maand schrijven wij de huur af. Via Mijn woCom kunt u ons toestemming geven om de huur automatisch te incasseren.
Stuurt u liever een bevestiging per post?
Klik dan hier voor de machtiging waarmee u ons toestemming geeft om de huur automatisch te incasseren. U stuurt dit document ingevuld en ondertekend terug naar: woCom, Postbus 36, 5710 AA Someren.
IBAN nummer: NL11 BNGH 0285048430
Ja, dit kan. De persoon die voor u de huur betaalt, moet dan wel uw klantnummer en het adres bij de betaling vermelden. Helaas kunt u ons niet machtigen om via automatische incasso uw huur af te laten schrijven van een rekeningnummer dat niet op uw naam staat. Houd er daarom rekening mee dat als u nog een bedrag van ons tegoed heeft, wij dit bedrag alleen overmaken naar uw eigen rekeningnummer.
Betaalt u uw huur via automatische incasso en wilt u uw rekeningnummer voor deze incasso wijzigen? Dan kunt u eenvoudig via Mijn woCom uw nieuwe rekeningnummer aan ons doorgeven. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van de rekening die u doorgeeft.