Ga naar de inhoud

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning!

Wij hopen dat u zich snel thuis voelt. Op deze pagina staan de antwoorden op veelgestelde vragen van nieuwe huurders. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier

Kijk ook eens op de pagina Ik huur. Hier staat alle informatie over huren bij woCom.

De nieuwe huurovereenkomst wordt getekend in de woning tijdens de sleuteluitreiking.

Ja, als jullie gaan samenwonen en beiden op het contract komen, dan moeten jullie beiden aanwezig zijn. Beide handtekeningen zijn namelijk nodig op de huurovereenkomst.

De verhuurmakelaar loopt samen met u een ronde in de woning om te kijken of alles in orde is. Vervolgens noteert deze de meterstanden van gas/water/elektra. Dit zijn uw beginstanden welke u doorgeeft aan uw energieleverancier.

U krijgt uitleg over de installaties van uw woning en eventueel aanvullende informatie over huisregels (bij appartementen).
Indien alles in orde is en de 1e huurbetaling is gedaan, ondertekent u de huurovereenkomst en neemt u de sleutel in ontvangst.

Ja, u mag iemand schriftelijk machtigen om namens u de sleutels in ontvangst te nemen. Dat moet inclusief kopie legitimatiebewijs.

U moet de huurovereenkomst wel zelf ondertekenen. Spreek dit voor de sleuteluitreiking altijd goed af met de verhuurmakelaar. Als u dit niet vooraf goed regelt, kan de verhuurmakelaar de sleutel niet uitreiken.

Neem hiervoor contact op met de verhuurmakelaar. Deze kan dan samen met u kijken naar een andere mogelijkheid. Mogelijk zijn hier wel kosten aan verbonden.

Ww legitimatiebewijs, zodat we kunnen controleren dat u inderdaad de persoon bent die de huurovereenkomst tekent. Daarnaast een bewijs van betaling van de 1e huur en uw bankpasje voor het invullen van de machtiging voor automatische incasso

Deze maakt u vooraf aan woCom over middels een bankoverschrijving. Indien mogelijk kunt u ook ter plekke pinnen tijdens de sleuteluitreiking. Indien u dit wenst, geef dit dan vooraf aan. De verhuurmakelaar neemt dan een pinapparaat mee naar de sleuteluitreiking.

Nee, woCom vraagt geen borg of administratiekosten. Afhankelijk van datum ingang contract betaalt u de eerste huur.
Gaat de huur in voor de 15e van de maand? Dan betaalt u vanaf die dag tot einde maand.
Gaat de huur in op of na de 15e van de lopende maand? Dan betaalt u de huur vanaf die datum tot einde maand plus de volledige maandhuur van de maand erop.

Daarna betaalt u de huur middels automatische incasso. Dus bijvoorbeeld van 10 maart t/m 31 maart, de eerste automatische incasso is dan per 1 april, of van 17 april t/m 30 april plus 1 t/m 31 mei. De eerste automatische incasso is dan per 1 juni.

Servicekosten zijn kosten die bovenop de (kale) huur van een woning komen en die te maken hebben met wonen. Voor dat geld levert woCom bepaalde werkzaamheden en diensten. In uw huurovereenkomst staat vermeld om welke leveringen en diensten het in uw geval gaat, behalve de afspraken die later met u zijn gemaakt.

U vermeldt uw klantnummer en het adres van de woning waar de eerste huur betrekking op heeft. Deze gegevens en het bankrekeningnummer van woCom leest u in de brief 'acceptatie en uitnodiging ondertekening huurovereenkomst' die u samen met het concept huurcontract per mail van ons ontvangt.

Nee, dat kan helaas niet. 

Zodra de vorige bewoners zijn vertrokken, maken wij de woning voor u in orde. Wij nodigen u daarna uit om het huurcontract te ondertekenen en andere belangrijke zaken te regelen. Is dat allemaal gebeurd? Dan krijgt u de sleutel van uw nieuwe huis. Houd er rekening mee dat er soms nog werkzaamheden moeten worden uitgevoerd nadat u de sleutel heeft ontvangen.

Bij een zelfstandige woning ontvangt u minimaal 6 sleutels passend op alle bij de woning horende sloten (voordeur/achterdeur/berging).

Verhuist u naar een complex met centrale voordeur? Dan ontvangt u minimaal 3 sleutels voor de centrale voordeur en 6 sleutels voor de woning. Indien van toepassing ontvangt u ook een sleutel voor postkast, afvalcontainer, bergingkast, kast voor elektra/gasmeter, parkeerplaats/parkeerkelder.

Indien gewenst kunt u sleutels bij laten maken bij een slotenmaker. Sleutels voor centrale toegang, afvalcontainer en parkeerplaat/parkeerkelder zijn gecertificeerd. Deze kunt u via woCom bijbestellen. Hieraan zijn wel kosten verbonden.

Dit leest u in de informatiekaart 'Staat van uw woning'.
Deze ontvangt u, samen met de mail 'acceptatie van de woning' vanuit Wooniezie.

Ja, deze zit standaard als document bij uw nieuwe huurovereenkomst. Of deze is vooraf te downloaden bij de woningadvertentie.

Ja, u schrijft zich in bij de gemeente van uw woonplaats. U dient uw hoofdverblijf te hebben in de woning welke u van ons huurt. Dat adres moet dan ook bekend zijn bij de gemeente. Als u huurtoeslag aan wilt vragen, moet uw inschrijving op het adres bij de gemeente verwerkt zijn.

WoCom heeft een opstalverzekering voor alle woningen. Dit hoeft u dus niet zelf te regelen. De andere verzekeringen wel. Denk bijvoorbeeld aan een inboedelverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering (WA).

Huurders realiseren zich vaak niet dat de afwerking van de woning (behang, vloeren, stoffering) ook tot de inboedel wordt gerekend. Bij een lekkage herstelt woCom de oorzaak, maar de gevolgschade aan de eigendommen is voor rekening van de huurder. Helaas beseffen mensen pas het nut van de inboedelverzekering als ze zelf diefstal of schade meemaken. We adviseren u daarom altijd meteen een inbvoedelverzekering af te sluiten, voordat het te laat is.daadwerkelijk

Een inboedelverzekering dekt schade aan uw spullen. Onder uw inboedel vallen alle spullen die zonder sloopwerk weggehaald kunnen worden. Denk aan vloerbedekking, televisie, meubels, schilderijen, kleding enzovoort. Een inboedelverzekering dekt over het algemeen schade aan uw inboedel door diefstal, brand, storm, neerslag, bliksem, vorst of een explosie. Schade die met opzet is veroorzaakt, wordt nooit vergoed. Voor schade aan het huis zelf bestaat een opstalverzekering; dit regelt woCom automatisch voor al haar huurders.

Geef bij het afsluiten van een inboedelverzekering goed aan dat u een huurwoning heeft en dat u het HUURDERSBELANG mee wilt verzekeren. Hieronder vallen bijvoorbeeld veranderingen waarmee u uw woning heeft verbeterd en die niet door de verhuurder zijn aangebracht. Let ook op uw eigen risico per gebeurtenis en pas op voor een hoog eigen risico.

Verhuist u naar een woning met een eigen verwarmingsketel en/of warmtepomp?
Dan bent u vrij om zelf een energieleveranicier te kiezen. Regel dit zodra bekend is op welke datum uw contract ingaat.

Bij het afsluiten van een contract voor gas, licht en water wordt gevraagd naar de meterstanden bij uw verhuizing. Deze staan op de ‘opnamestaat’ die u van ons heeft ontvangen bij de sleuteluitgifte. Is er een slimme meter aanwezig voor elektra en/of gas? Dan kan de leverancier de meterstanden ook op afstand aflezen.

Voor de levering van water bent u in deze regio gebonden aan Brabant Water.

Verhuist u naar een complex met 1 centraal verwarmingssysteem en/of 1 centrale watermeter?
Dan kunt u niet zelf een leverancier kiezen en worden de meterstanden door woCom bij de leverancier aangeleverd.

Woont u in een huurwoning, dan kunt u misschien huurtoeslag krijgen van de overheid. Op de website van de Belastingdienst (www.belastingdienst.nl) leest u er alles over. Daar kunt u ook een proefberekening doen en de huurtoeslag meteen aanvragen. Huurtoeslag kunt u ook nog aanvragen als het jaar al voorbij is. Dat kan tot 1 september van het volgende jaar. Om de huurtoeslag te berekenen, moet u weten wat uw 'subsidiabele huur' is. Dat is de kale (netto) huur, plus een aantal servicekosten.

De subsidiabele huur bestaat uit de kale (netto) huur plus een aantal servicekosten. Via Mijn woCom kunt u nakijken wat uw subsidiabele huur is. Meer informatie over huurtoeslag vindt u op de website van de Belastingdienst (www.belastingdienst.nl) of via (0800) 0543.

Voor een aantal klussen heeft u toestemming nodig van woCom. Bijvoorbeeld voor een verandering aan de buitenzijde van de woning. Of als er extra kosten nodig zijn om de verandering in de toekomst weer terug te draaien. In onze ZAV-checklist hebben we alvast voor u aangegeven waarvoor uw wel of geen toestemming nodig heeft.

Afhankelijk van de soort ZAV ontvangt u een brief met goedkeuring of neemt een medewerker contact met u op. Zodra u goedkeuring heeft ontvangen, kunt u aan de slag.

Meer informatie leest u in de folder Zelf uw woning aanpassen.